Köpenhamnstips- uteliv

Först: Köpenhamn är en så himla bra feststad. Jämfört med Stockholm är det verkligen mycket mer avslappnat, mer att välja på och billigare. Dessutom kan man gå ut vilken dag i veckan som helst, på barerna finns det alltid folk. Om man vill dansa är det bäst på torsdagar, fredagar och lördagar. Vi har ju inte bott här så den här guiden är lite tafatt kanske, men den kan ju byggas på allteftersom. 
 
Nørrebro
 
Kind Of Blue- Ravnsborggade 17 
Den här baren är lätt bästa dejtbaren. Stämningen är väldigt mysig med tända ljus, massa ölsorter och små runda bord, men liksom inte FÖR dejtig. Det är verkligen en ställe man kan sitta och prata på alltså, inte så jätteFESTligt. Plus för att de bjuder på cigarretter ur en skål i baren. 
 
Mexibar- Elmegade 27
Liten bar som är inredd som någon slags djungel, väldigt blandat klientel och hög musik. Superbilliga och fancy drinkar, bra ställe att utgå från pga festligt. 
 
Gefährlich- Fælledvej 7
Tre våningar som är uppdelade i dansgolv (källaren), bardel (mellanvåningen) och rökrum (övervåningen). Lite sunkigt men kul om man både vill kunna prata vid ett bord och dansa. De spelar hits som man hört och kan sjunga med till blandat med hiphop, dvs bästa sortens dansmusik. 
 
The Barking Dog- Sankt Hans Gade 19
Om man är på humör för att dricka spexiga drinkar och prata en hel kväll är detta kanske bästa stället. Personalen är SÅ passionerad, de pratar om drinkarna som att det vore deras små barnbarn, vilket gör att man känner att man kommit till ett väldigt exklusivt ställe utan att det är megadyrt. Och det gillar man ju. En drink ligger på runt 80 kr. 
 
Kimia- Blågårdsgade 2
En liten bar med gullig personal och massa massa spel! Känns som ett litet vardagsrum ungefär.
 
Hela Blågårdsgade
Om man ska ha en barrunda-kväll är Blågårdsgade som ligger precis vid sjöarna på Norrebro ett säkert kort. När det är varmt har alla barer här uteserveringar med långbänkar så det är verkligen ett bra ställe om man vill prata med nya människor. 
 
Drone- Nørrebrogade 184
En sån klubb som köpenhamnarna tipsar om ifall man frågar var man kan gå. Men alltså, det känns lite som ett sånt ställe som man tipsar turister om i sin egen stad, liksom klassiskt men halvkul. Lite rockigt och snygga människor men kanske roligast om man är ett gäng. 
 
Tjilipop- Rantzausgade 28
Världens mysigaste? Billigt vin och kaffe och knasig inredning. Det finns flera små rum så man kan sitta lite för sig själv om man vill. Som många andra Köpenhamnsbarer är det café på dagen och bar på kvällen. 
 
 
 
 
La Fontaine- Kompagnistræde 11 
En klassisk jazzbar med livejazz på helgerna och röd sammetsinredning+ljusslingor. Happy hour innan halv 10, då får man två supergoda cosmopolitan för 90 kr. Värt. Här hänger vi alla dagar i veckan. 
Dome Of Visions- Søren Kierkegaards Plads
En rund glasbyggnad som ligger precis vid vattnet i inre byn. De har lite olika event, både på dagarna och kvällarna men vi har varit där på soul- och hiphopkvällar och dansat dansat dansat. Snygga boys med skägg. 
 
Köttbyn
Köttbyn är ett bra område att hålla sig inom ifall man har en kväll i Köpenhamn och vill äta middag, dricka öl och dansa. Här ligger bra restauranger, barer och klubbar. När det är varmt brukar dessutom festen pågå utanför klubbarna också, det blir som små open airs som folk startar spontant. 
 
Bakken, Flæsketorvet 19–21 
Billig öl, dansigt, mycket blandat folk. Bäst på torsdagar. 
 
Jolene, Flæsketorvet 81
Som Bakken ungefär, de ligger bredvid varandra så samma folk. 
Carlsberg-byn
Ett stort område i västra Köpenhamn där det ligger svartklubbar dolda i de gamla bryggerilokalerna. SJUKT hög musik men kul!! 
 
Om man är sugen på att hänga *****där det händer**** lol så kan man se helgens event på http://soundvenue.com/. Där läggs det upp konserter och sånt också, bra sida! 
Köpenhamnsguide | |
#1 - - Olivia :

Hej gullisar
Såg er blogg på Floras och vilket fantastiskt inlägg jag slogs av! Klubbguide! Så kul ni verkar ha, alltså. Jag bor i Lund och hänger mest i Malmö men några gånger per termin åker vi alltid till Köpenhamn och då är det alltid, verkligen alltid, köttbyn som gäller. Det blir alltid, verkligen alltid, kul men eftersom jag inte sett så mycket mer (förutom några gayklubbar) så har jag en specifik fråga. Hela mitt göteborgsgäng ska äta middag hos mig i Lund för att sedan åka till Köpenhamn på nyårsnatten. Har ni något tips på vad man ska göra i Köpenhamn på nyår? Kommer Köttbyn vara knökad eller jättetråkig? Borde man ta sig till dom där svartklubbarna? Alla tips uppskattas. Ha det fint i Köpenhamn och god jul på er! puss puss puss och kram

Svar: Hej!! Vilken asgullig kommentar!! <3 Vi kommer vara hemma i Stockholm på nyår så vi har egentligen inte någon koll. Köttbyn funkar säkert men det lär som du säger vara knökat med folk så man kan nog inte förvänta sig att kunna gå runt så mycket utan kanske snarare stanna på ett och samma ställe. Men kolla på soundvenue! Kolla också om Dome of visions har något event då, tror det skulle vara superhäftigt att vara där på nyår för det är liksom en glaskupol så man kan se himlen när man är på dansgolvet. Annars kolla Carlsbergbyn också. Sorry för torftigt svar :( Puss!
None None

#2 - - Anna:

Hej!! Vilken bra guide! Jag och några kompisar ska förmodligen ner till Köpenhamn under jullovet. Men jag är under 18, så därför undrar jag bara om det är lätt att komma in/gå på barer utan leg om en är under 18?

Svar: Hej!! Det kommer vara no probz, ha kul!!!
None None

#3 - - Emina:

Så jävla kul att jag finner att ni går på folkhögskolan jag vill gå på.
Hur är åldrarna? Kommer jag vara för gammal till hösten?
Är 22 år då och får lite ångestkris nu när jag inser att folkhögskola kanske är något jag borde göra NU, men hela min jävla vår är fullbokad med resor.

Älskar er blogg, ni förgyller mina dagar i London.

xx
Emina

Svar: Tack för peppen Emina!!! Nej verkligen inte, folk är mellan 19 och 27. De flesta är 20-21 så du kommer verkligen inte känna dig för gammal. Faktum är att jag inte vet den exakta åldern på många av de som jag umgås mycket med, det spelar ju inte så stor roll eftersom vi just nu i alla fall är på samma plats och gör samma saker. Puss!!
None None

#4 - - Emina:

Ok phuuhh!!
Klassisk åldersnoja man får.
Bryr mig inte egentligen men den där grejen sitter fortfarande kvar.
Men asnice, då söker jag garaneterat till hösten.
Ska ni fortsätta bo i Köpenhamn? Kanske söka jobb där eller åker ni tillbaka till la Suede?

GUUUD älskar bloggar som eran! Keep on rockin!!


xx

#5 - - Emina:

Lol är fettjobbig nu.
Vilka områden är nice?
Bor i världens chilligaste område i London och känner att jag vill nog ha samma vibe.... <-- typisk 90-talist som kräver för mycket.

xxx

Svar: Ja SÖK! Du kommer never ever ångra det. Områden: typ Norrebro eller Vesterbro, där händer det mest och är mycket unga människor. Vi stannar här i vår, Alice har just bestämt sig för att gå en termin till på Borups och jag tänker hitta ett kul jobb och försöka spela musik så mycket som möjligt! Puss! /Johanna
None None

#6 - - Signe:

Åh så perf timing när en börjat kära ner sig i cph (mvh skåning). Om ni skulle dra ut på juldagen i Köpenhamn, vilken skulle ni dragit till??

Er blogg, älskart<3

#7 - - Sabina:

Är det sant att det är 16 års gräns på klubbarna i Köpenhamn? Är nämligen 17 och ska förmodligen åka dit nu under jullovet :)

Svar: Det är 18årsgräns på de flesta klubbar, men det har typ aldrig hänt att någon har fått visa leg i hela Köpenhamn. Hehe. Så det ska nog gå jättefint! Ha kul! :)/Alice
None None

#8 - - Emina:

Yo girls,

var i Malmö under helgen och bestämde mig mitt i natta med vänninan min att åka till Köpenhamn. Vi hamnade på KB18 och WOW vilken kväll det var säger jag bara.

No fucks given there så att säga, och gillar ni bas och E så är det fan ställe nr 1 för det. Crowden var skön och alla ville bara dansa <- vilket berodde säkert på substanser lol.

Men gå dit!
Har bestämt mig ännu mer för att flytta dit i höst, otrolig stad.
Hoppas allt e guld med er

xx

Svar: HEY GIRL! Ja det är fett där!! Hör av dig nästa gång så dansar vi tillsammans baPuss!
None None

#9 - - Therese :

Hej!! såg att du svarade att det inte var några problem om man är under 18, gäller det fortfarande? åker till köpenhamn om några helger och vi alla vill ut men är under 18! inga speciella knep man bör tänka på? typ komma i god tid innan vakterna kommer eller så?

Svar: Alltså det är nästan alltid fett lugnt, tänk att ni är över 18 så tänker dom säkert också det! Ni behöver inte vara på ngt speciellt sätt, gå till köttbyn och var där i hyfsat god tid dvs innan 1 så kommer det vara lugnt! Puss!
None None

#10 - - Emmakarin:

Hej!! Så himla bra inlägg, ska till Köpenhamn med ett gäng på minst åtta personer nästa vecka och blir extremt taggad genom att läsa detta.
Jag har bara en fråga om svartklubbarna vid carlsbergsbeyggerierna, är det som i Göteborg att en ska stå till listor för att komma in? Eller är det bara att åka dit? Och kostar det inträde på många av ställena ni skriver om?
Kram, ha det jättebra!!

Upp
img{ border: 0px; }