Svar på era frågor del 1.

Fem ord var som ni kan identifiera er med?
A: Snäll, skrattig, högsensitiv, engagerad, hetsig.
J: Långsam, lång, förvirrad, svävande, längtande

Tre saker att ta med sig till en öde ö?
A: Snus, Snuttan, Svtplay.
J: Mat, ett hus och en kompis/liten tam apa

 
Vad har ni för livlinor (vad gör ni) när allting suger?
A: Ringer nästan alltid uteslutande mamma som löser mina och alla jordens problem. Smsar med någon vettig bästis, tittar på Svtplay med mina syskon, tar en snus, röker en cigg, lyssnar på mina sorgligaste låtar och gråter. Inte allt på samma gång obs.
J: Går ut och springer eller sover. Har begåvats med noll sömnsvårigheter, så kan sova precis när jag vill och i ångestsammanhang är det väldigt praktiskt.
 
En ultimat utekväll?
A: Festivalfredagsfeelingen bara! Det är sommar såklart, vi orkar dricka bubblor i 12h, jag får kärleksrus hela tiden, är med bästisar och träffar på ca alla bekanta jag har, dansar tills vi ramlar ihop, och så blir jag kär i någon som blir lite kär i mig, och kvällen kommer aldrig att ta slut det vet vi.
J: Först dricker vi bubbel ett gäng på någons balkong och piffar tillsammans till hög musik, sen möter vi upp med fler personer, dricker billig öl TYP på Wollmars, sen går vi till ett ställe där de spelar soul eller hiphop, TYP Fasching och sen blir det aldrig mörkt och ingen vill gå hem så vi fortsätter och äter nattmat/frukost i en lägenhet hos någon vi bara känt en timme. Ah och det är sommar. 

En ultimat dag?
A: Är det om jag får: äta frukost och läsa DN jättelänge, bada, bara träffa människor jag tycker om, skriva, prata intensivt, vara på Västkusten och Stockholm och Köpenhamn helst samtidigt, och totalt missa övergången från dag till kväll. 
J: Vaknar ensam vid 8-tiden, går ut och springer, duschar länge, äter frukost i solen, åker till stan o har picknick lol när blev jag såhär bloggi
Nej men seriöst kan göra vad fan som helst, en riktigt bra dag handlar mer om vilka man hänger med och vilket humör man är på tänker jag. Plus om det är sommar. 

Åka på 1årsyohagrehab i skogen, eller behöva festa varje dag i ett år?
A: Oj. Jag är verkligen inte ett fan av yoga-rehab-meditation-new age-grejen. Så om alternativet bara hade varit att flytta ut i skogen/till mitt landställe så hade jag valt det. Men nej, mitt slutgiltiga svar blir ändå att festa. Det är ju kul. Gillar ju fest. Är ju också 20 bast så det får legitimera detta.
J: Åka på rehab! Hade inte bangat en sekund.

Har ni gjort slut med vänner förut? Hur kändes det då efter? Alltså var det ångerskänslor eller mer lättnad typ?
A: Japp, jag har gjort det. Eller, det var relationer som redan hade börjat skava och mest gjorde ont som tillslut fick klippas. Ja, det kändes sorgligt och ångestigt och lättnaden kom senare när jag förstod att det var nödvändigt. Och förståelsen för att vissa relationer kan gå från något tärande till fint och viktigt igen efter en paus. Det här pratar Hannah och Amanda om jättebra i något av de tidiga avsnitten av Fredagspodden. Om vikten att våga vara kritisk gentemot vänskapsrelationer i samma utsträckning som kärleksrelationer. Asviktigt! Vänner är asviktigast!
J: Nej, jag har nog inte gjort slut i bemärkelsen säga till någon att "nu vill jag inte vara vän med dig nåt mer", men jag har låtit relationer rinna ut i sanden förstås. Det är jag rätt bra på faktiskt. För två år sen skrev jag en lista på saker jag ville förändra i mitt liv, och där stod bland annat att jag skulle göra mig av med alla relationer som tog mer energi än de gav. Det är så lätt att hänga kvar i relationer för att man känner att man borde, men det är så himla dumt. Det är ditt lilla liv och rent fysiskt får det inte plats för hur många som helst även om man skulle vilja, så handplocka ett top notch-gäng och häng bara i relationer du mår bra av. 

Hur blev just ni bästa vänner? Var det kärlek vid första ögonkastet? 
A: Hehe. Det första jag skrev om Johanna var typ ”fyfan vad folk är vidriga och elaka”. Så nej, det kan man väl inte riktigt säga. När det sen hade gått en liten tid var vi på någon slags dejt och jag bara okej jag har känt den här personen i hela mitt liv eller i ett annat. Och resten är historia. (Vi borde definitivt skriva ett separat inlägg detta).
J: Haha. Det blir ett separat inlägg. 

Det här är första! gången vi träffar varandra :O

Vad har ni för relation till uttrycket bästa vän? Kan man ha flera? Vilka är era i så fall.
A: Absolut! Jag har fem bästa vänner, och de relationerna skiljer sig så mycket i från varandra att det blir svårt att ens definiera ordet. Förutom att det är så himla stora tryggheter och det bästa jag vet såklart. Det är i alla fall så jävla lyxigt. Johanna, Fanny, Anna, Linnea och Vincent kallar jag dem. Skoja, de heter så. (Började böla nu när jag tittade igenom gamla bilder så ni får inga just nu. Ni ska få milslånga inlägg om dem istället).
J: Jag tycker det är ett rätt urvattnat och ibland problematiskt uttryck. Vem som är bäst på att vara ens vän är ju hyfsat odefinierbart. Även om jag själv slänger mig med "bästis" och "bästa vän" rätt så mycket så har jag själv blivit jävulskt ond några gånger när någon jag anser vara MIN bästa vän använt uttrycket om någon annan. Det indikerar ju på att det är the only one när man i själva verket har en skara nära vänner som inte går att jämföras med varandra eftersom alla relationer är olika obviously, annars hade man inte behövt fler än en person. Om man känner att man bara behöver en person kan man ju köra hårt på uttrycket ”bästa vän”, men annars tycker jag att det kan vara läge att prata i plural om sina ”närmaste”. Mina närmaste vänner är en grupp fantastiska människor som e smarta roliga och jättesnälla :))))) 

Hur gör man om man är svartsjuk på ens killes ex och tjejkompisar??? VET att det ej är logiskt men kan inte låta bli. Vad tycker ni om att vara kompis med sitt ex? Jag har bara bråkat med mina men min kille är bra vän med sitt. Gillar det ej men försöker supporta det så bra jag kan...
A: Jag har aldrig lyckats bli liksom helt och fullt kompis med ett ex och alltså, för mig har det faktiskt känts som en orimlighet. Så jag förstår dig verkligen när du tycker att det är jobbigt. Men, när jag har varit i ditt läge så har mina vänner sagt till mig: Bena ut! Rationalisera! Hallå liksom, de har gjort slut (och folk gör ofta slut av en eller flera anledningar) och nu är han ju ihop med dig! Lyxigt! Han och du fungerar bara på olika sätt. Han lyckas uppenbarligen fortfarande vara kompis med sitt ex och det får man bara acceptera och kanske till och med tycka är en cool/fet/inspirerande grej?
J: Det här är ju ett så himla vanligt problem, det är ju inte alls orimligt tänkt av dig. Att du försöker supporta det och gör ditt bästa är ju asbra, men inte konstigt att du känner så ändå såklart. När jag har fått såna tankar vänder jag det till: "tänk att han har varit tillsammans med den här tjejen som han uppenbarligen tycker är en väldigt bra människa eftersom de fortfarande umgås, men ÄNDÅ väljer han att vara ihop med mig." Då är man fan queen. När jag har varit i förhållanden har jag tyckt att det varit nice när någon stött på min kille för att jag känner mig utvald. Det är du ju. 

Podcasts! vilka lyssnar ni på?
A: Fredagspodden såklart, TSKNAS ibland och så brukar jag lyssna på Alex och Sigge när jag inte kan sova. 
J: Alex och Sigge, Fredagspodden, Genier, Tankesmedjan (ibland), Språket i P1, Värvet, Filosofiska rummet
(A: Det där är ju också radioprogram hörru fuskis)

Vilka är de kändaste ni har hånglat med? (Johanna får inte svara Johan glans). 
A: Kommer inte på någon som är det minsta känd (än) :(
J: Haha men det är mitt starkaste (och enda) kort!!! Annars är det nog en skådespelare som jag var DÖDSKÄR i som liten för att han spelade den sötaste killen i den största ungdomsserien då, och sen jobbade vi på en teater tillsammans och då brutalraggade jag upp honom på avslutningsfekken :---DDDDD Fast han är inte jättekänd direkt längre 

 

Kan ångest bli överdramatiserat? 
A: Ehm, ja såklart. Jag överdramatiserar min egen ångest säkert jättemycket, men det MÅSTE man också få göra så länge den är på riktigt. Sen att typ det mest frekvent använda ord idag i min umgängeskrets (mig själv inkluderat) är ”ångest” som beskrivning för ca alla känslor man har, tror jag kan vara lite mindre bra. 
J: Ja och nej. Ordet ”ångest” är ju oerhört överanvänt så ordet i sig är överdramatiserat och urlakat, men riktig panikångest är precis så dramatisk som den visar sig, tänker jag. Varken mer eller mindre. 

Vad är det bästa och värsta med att jobba på förskola?
A: Det bästa är barnen, det värsta är barnen.
J: Att jobba med människor överlag är ju kanske 100% roligare än att jobba i butik enligt mig, för att man faktiskt känner att man fyller en funktion som betyder något. Jag kan vakna med ledsenhet i kroppen, gå till jobbet och på två sekunder bli upplyft för att jag helt släpper mig själv och fokuserar på en annan människa, med små sandiga händer och stora utforskande ögon. Det värsta är att det är så pissigt betalt, precis som alla andra klassiska kvinnoyrken B) Fyfan i satans vad arg det gör mig.

Hur många pojkvänner har ni haft? 
A: Jag har verkligen varit en förhållande-person och typ aldrig singel i mer än någon månad (förutom nu då!! ett år och några månader!! grattis till mig!!<3), men jag skulle nog säga att jag har haft två pojkvänner som verkligen har varit-varit.
J: Två som jag kallat för pojkvän, några fler slags halvförhållanden som hållt på några månader.

Vilka är era favoritkläder? Visa! 
A: Jag hittar verkligen inte en enda bra outfit-bild och dampar ur på detta faktum (rimligt). Om vi ska prata lite om kläder så har jag sett en trend hos mig själv (ok) det senaste, att jag går mer och mer mot att se ut som en lillgammal jurist som har sitt shit together. Och det gillar man ju ändå att lajva. Allt som är svart, mörkblått, ljusblått eller vitt och allt som kan funka som set. Ungefär så va. Men mina allra mest älskade plagg som äger alla andra plagg i min garderob är min svarta byxdress med en himla kul urringning och min vita bombarjacka<3

J: Nej alltså jag har typ inga kläder. Jag köper liksom två par svarta t-shirtar och ett par jeans per säsong och sen använder jag dem tills det är hål överallt ungefär. Mkt konstigt eftersom kläder hör till mina top 10 vanligaste tänkaämnen. Unnar mig bara inte och tror att svart är den enda (icke-) färgen som existerar. Men här är en tröja som jag fått av My när vi var assmå (<3) som hennes pappa som är musiker fått på en turné. Den är det skönaste jag äger och nog mitt mest använda plagg genom tiderna eftersom jag sover i den nästan varje natt. 
 

Vad är era läppstift ifrån? 
A: Jag äger bara ett läppstift men ÄLSKAR DET eftersom det är den perfekt mörkröda nyansen. Det kommer ifrån Clinique och heter typ… (så dålig bloggare).. Jag återkommer med det!
J: Använder inte läppstift då mina läppar är ca 1 mm fylliga. Drar helst inte fokus till min mun.


Vilka är era favoritartister? Vilka har ni fått mest inspiration av? Sångmässigt och så 
A:
Haha, ja du, sångmässigt… Beyoncé såklart. Nejmen, nu sjunger ju inte jag så men den artist som jag har inspirerats mest av textmässigt är Säkert! Nu var det några år sen, men jag måste ha lyssnat sammanlagt flera dygn på henne. Tycker hon är absurt bra, bäst. Annars står det helt still just nu och som att jag aldrig har lyssnat på musik eftersom jag inte kommer på något. Aja.
J: ALLTSÅ såna här frågor får jag hjärnpirr av eftersom jag håller på med musik och ibland känner att jag förväntas leverera en lista med sju åtta svåra coola artister som endast "rätt" människor hört talas om........ tyvärr är jag inte den sortens person...... så ärligt: när jag var yngre lyssnade jag endast och enbart på svensk musik som Bo Kaspers, Melissa Horn och Lars Winnerbäck och försökte låta som Melissa Horn Jr fram tills jag började på Södra och trodde att jag behövde vara jazz-queen för att vara bra så då började jag jazza till mig lite och övade frekvent på svåra Esperanza-solon (lyssnar fortfarande massa på henne, tips, hon är grym) men nu är jag nog någon slags blandning av det mesta eller kanske ingenting. Vet ej. Lyssnar på musik i alla fall någon timme om dagen men kan ändå aldrig svara när jag får frågan om vad jag lyssnar på. Är rätt spretig helt enkelt, både i mitt musicerande och mitt musiklyssnande. 

Allmänt | |
#1 - - Linnea:

HERRE ni borde sååå lyssna på Karin och Sara, deras podcast är så vettig, klok, rolig och mysig. Mår alltid bättre av den!!!

#2 - - Moa:

Alltså det här känns så creepy att säga men ni verkar så fina och vettiga och vill liksom bli er vän när jag läser er blogg!!! Skulle det va konstigt?

#3 - - Moa:

Som fortsättning på tidigare kommentar, tillägg till frågestund: vad har ni för inställning till att skaffa/få nya vänner? har ni lätt att släppa in nya människor eller är ni reserverade? Kram :)))))

#4 - - lovisa:

vilka ASBRA svar!

#5 - - Josefin:

Hej!! Så himla härligt att läsa er blogg och har verkligen fått upp mina ögon för köpenhamn tack vare er! Blir så himla sugen på att flytta dit och kanske läsa en kurs eller liknande men måste då fråga: hur gick ni till väga för att plugga där och hur länga gjorde ni det osv?

#6 - - anna:

HALLLÅÅÅ omg berätta mer om johan glans???? Har inte han typ fru och barn??? När var hur hände detta

Upp
img{ border: 0px; }